Vejdirektoratet konstaterer, at Københavns Kommunes afgørelse er uden hjemmel i vejlovens § 80, stk. 1. Vejdirektoratet finder ikke, at denne begrundelsesmangel umiddelbart kan repareres ved at henvise til færdselslovens § 92, allerede fordi den anførte begrundelse for afslaget konkret er usaglig, idet de trafiksikkerhedsmæssige betænkeligheder, der knytter sig til køretøjet i fremdrift, benyttes
til at begrunde et afslag på parkering for samme køretøj. Kommunens afgørelse findes hermed ugyldig.
I din klage af 18. januar 2019 gør du bl.a. gældende, at afgørelsen ikke er truffet i overensstemmelse med gældende ret.
Du henviser i den forbindelse til:
• at kommunen angiver forkerte og udokumenterede faktuelle oplysninger, når den hævder, at cykeltaxaer i bykernen udgør et særligt trafiksikkerhedsmæssigt problem.
• at hjemlen i vejlovens § 80 omfatter placering og udformning af cykeltaxaholdepladser m.v., men ikke til, at kommunen kan definere og fastsætte regler om, hvad en cykeltaxa er som en cykel. Kommunens definition er i strid med cykelbekendtgørelsen.
• Kommunens beslutning om, at der ikke må være el-hjælpemotor på cykeltaxaer er blevet indført administrativt uden inddragelse af de berørte udbydere af cykeltaxaer.
Vi bruger cookies til at forbedre hjemmesiden og din brugeroplevelse. Læs mere om vores brug af cookies og vores privatlivspolitik.