Den 20. december 2017 udbød Fælles Udbud og Udvikling af Telemedicin v/Region Midtjylland (herefter FUT), TeleCare Nord (herefter TeleCare) og TeleKOL Landsdel Sjælland (herefter TeleKOL) som udbud med forhandling efter udbudsloven to rammeaftaler bestående af ”Delaftale 1 – Medarbejderløsning” og ”Delaftale 2 – Borgerløsning” vedrørende udrulning af telemedicin til borgere med KOL.
FUT, TeleCare og TeleKOL besluttede at indgå kontrakt med bl.a. Tunstall Health A/S (herefter Tunstall Health) og CGI Danmark A/S (herefter CGI) vedrørende
”Delaftale 1 – Medarbejderløsning”, og kontrakt blev herefter indgået den 8. januar 2019. FUT, TeleCare og TeleKOL besluttede desuden at indgå kontrakt med bl.a. Tunstall A/S (herefter Tunstall), Tunstall Health og CGI vedrørende
”Del- 2. kontrakt 2 – Borgerløsning”, og denne kontrakt blev også indgået den 8. januar 2019. Den 6. august 2019 indgav Tunstall og Tunstall Health klage til Klagenævnet for Udbud over FUT, TeleCare og TeleKOL.
Klagenævnet har efter lov om Klagenævnet for Udbud § 1, stk. 2, kompetence til at behandle klager over offentlige ordregiveres overtrædelser af fællesskabsretten vedrørende indgåelse af offentlige kontrakter, herunder om indkøb efter udbudsdirektivet og kontrakter inden for forsyningsvirksomhed.
Klagenævnet har herudover kompetence til at behandle klager over overtrædelse af lov om indhentning af tilbud i bygge- og anlægssektoren (tilbudsloven). Klagenævnet har derimod ikke kompetence til at behandle klager, der vedrører spørgsmål om overholdelse af kontrakter indgået mellem en myndighed og en virksomhed. Dette gælder, uanset om kontrakten er indgået på grundlag af et EU-udbud eller indgået uden et sådant udbud. De nedlagte påstande omfatter efter deres ordlyd ikke fællesskabsrettens almindelige principper om ligebehandling og gennemsigtighed.
Tunstall og Tunstall Health ønsker klagenævnets stillingtagen til en tvist mellem på den ene side Tunstall og Tunstall Health og på den anden side Region Midtjylland om forståelse af en prisreguleringsbestemmelse i rammeaftalerne om levering, vedligeholdelse og videreudvikling af telemedicinske løsninger til medarbejdere (delaftale 1) og borgere (delaftale 2), der den 8. januar 2019 for så vidt angår delaftale 1 og 2 blev indgået mellem Tunstall Health og Region Midtjylland og for så vidt angår delaftale 2 blev indgået mellem Tunstall og Region Midtjylland.
På den baggrund afviser klagenævnet klagen.
Parterne er uenige om, hvorvidt Region Midtjylland ville kunne se bort fra prisreguleringsbestemmelsen i rammeaftalens pkt. 10.2 uden at gennemføre et nyt udbud. Klagenævnet finder imidlertid ikke grundlag for at tage stilling til dette spørgsmål, da Tunstall og Tunstall Health ikke har nedlagt påstande om, at Region Midtjylland har set bort fra prisreguleringsbestemmelsen.
Efter klagesagens udfald og forløb, herunder omfanget af skriftvekslingen, skal Tunstall og Tunstall Health betale 40.000 kr. i sagsomkostninger til FUT, TeleCare og TeleKOL. Herefter bestemmes: Klagen afvises. Klagegebyret tilbagebetales. Tunstall A/S og Tunstall Health A/S skal inden 14 dage efter modtagelsen af denne kendelse betale 40.000 kr. i sagsomkostninger til Fælles Udbud og Udvikling af Telemedicin v/Region Midtjylland, TeleCare Nord og TeleKOL Landsdel Sjælland.
Læs hele kendelsen her.
Vi bruger cookies til at forbedre hjemmesiden og din brugeroplevelse. Læs mere om vores brug af cookies og vores privatlivspolitik.