Udenrigsministeriet, Rigspolitiet og Udlændinge- og Integrationsministeriet udbød i fælleskab en kontrakt om opgradering og vedligeholdelse af udstyr til biometrioptagelse samt køb af nye biometristationer og mobile biometristationer. Kube Data blev ikke tildelt kontrakten, og mener at Udenrigsministeriet, Rigspolitiet og Udlændinge- og Integrationsministeriet har handlet imod princippet om ligebehandling og gennemsigtigthed.
Ved udbudsbekendtgørelse 3. februar 2020 udbød Udenrigsministeriet, Rigspolitiet og Udlændinge- og Integrationsministeriet (”Udenrigsministeriet m.fl.”) i fællesskab som offentligt udbud efter udbudsloven en kontrakt om opgradering og vedligeholdelse af udstyr til biometrioptagelse samt køb af nye biometristationer og mobile biometristationer. Fristen for at afgive tilbud var ifølge udbudsbekendtgørelsen den 4. marts 2020. Tilbudsfristen blev senere forlænget, således den udløb den 9. marts 2020.
Ved udløbet af fristen for afgivelse af tilbud havde tre virksomheder, herunder Kube Data ApS og Biometric Solutions A/S, afgivet tilbud. Den 30. april 2020 besluttede Udenrigsministeriet m.fl. at indgå kontrakt med Biometric Solutions. Den 11. maj 2020 indgav Kube Data klage til Klagenævnet for Udbud over Udenrigsministeriet m.fl. Kube Data fremsatte ved klagens indgivelse anmodning om, at klagenævnet i medfør af lov om Klagenævnet for Udbud § 12, stk. 2, skulle beslutte, at klagen skulle have opsættende virkning. Den 10. juni 2020 besluttede klagenævnet ikke at tillægge klagen opsættende virkning, da betingelsen om uopsættelighed ikke var opfyldt.
Herefter bestemmes:
Ad påstand 1
Klagenævnet tager ikke stilling til påstand 1.
Ad påstand 2
Udenrigsministeriet m.fl. har handlet i strid med udbudslovens § 2 ved at lade Biometric Solutions’ tilbud indgå i tilbudsevalueringen med en kontrakttildeling samt kontraktindgåelse til følge, uagtet at Biometric Solutions’ tilbud ikke opfyldte mindstekrav 95 og dermed var ukonditionsmæssig.
Ad påstand 3
Udenrigsministeriet m.fl. har handlet i strid med lov om Klagenævnet for Udbud § 3, stk. 1, jf. § 12, stk. 2, ved at lade Biometric Solutions påbegynde arbejder omfattet af den udbudte kontrakt inden for standstill-perioden og forinden afgørelsen om opsættende virkning.
Udenrigsministeriet m.fl. skal til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen betale en økonomisk sanktion på 25.000 kr. Beløbet skal betales inden 8 uger fra afsigelse af denne kendelse.
Ad påstand 4
Udenrigsministeriet m.fl.’s beslutning af 30. april 2020 om at indgå kontrakt med Biometric Solutions annulleres.
Vi bruger cookies til at forbedre hjemmesiden og din brugeroplevelse. Læs mere om vores brug af cookies og vores privatlivspolitik.