Region Nordjylland udbød to klinikker og tre regionsklinikker til speciallæger i almen medicin. Læge S, K og R blev ikke tildelt de ønskede kontrakter, og mener dermed at Regionen handlede i strid med udbudsloven og sundhedsloven.
Region Nordjylland annoncerede den 9. oktober 2020 at regionen ønskede at afhænde to udbudsklinikker og tre regionsklinikker til speciallæger i almen medicin, som ville drive klinikkerne på almindelige overenskomstmæssige vilkår.
De udbudte klinikker er placeret i følgende lægedækningsområder:
Læge S havde budt på lægedækningsområde Thisted.
Læge K havde budt på lægedækningsområderne Frederikshavn og Hjørring.
Alment Praktiserende Læge R ApS havde budt på lægedækningsområderne Nykøbing Mors og Erslev.
25. november 2020 fik læge S oplyst, at klinikken med lægedækningsområde Thisted var blevet tildelt Lægehuset T I/S, læge K fik oplyst, at klinikken med lægedækningsområde Hjørring var blevet tildelt læge P, og at klinikken med lægedækningsområde Frederikshavn Region var blevet tildelt læge B, og Alment Praktiserende Læge R ApS fik oplyst, at klinikken med lægedækningsområde Nykøbing Mors var blevet tildelt læge X, og at klinikken med lægedækningsområde Erslev var blevet tildelt Lægehuset T I/S.
Den 22. december 2020 indgav læge S, læge K og Alment Praktiserende Læge R ApS tre særskilte klager til Klagenævnet for Udbud over Region Nordjylland. Der er nedlagt i al væsentlighed identiske påstande i de tre sager, og parterne har anført samme faktiske oplysninger og anbringender under skriftvekslingen. Der tages derfor i denne kendelse samlet stilling til klagerne.
Klagenævnet udtaler:
Ad påstand 1
[…]
S, K og R ApS har henvist til, at sådanne almen praksis lægeydelser er angivet som udbudspligtige ydelser omfattet af ”light-regimet”: Behandling og konsultation hos praktiserende læger og hermed beslægtet virksomhed, Tjenester ydet af praktiserende læger og Konsultation og behandling hos alment praktiserende læger.
S, K og R ApS har endvidere anført, at der ved overenskomsten er indgået en gensidigt bebyrdende kontrakt med regionen om sådanne ydelser. Der er dermed tale om en blandet kontrakt efter udbudslovens § 26, og da tærskelværdien for den udbudspligtige del af kontrakten (lægebehandlingen) er overskredet, og hovedformålet med den samlede kontrakt er at tilvejebringe lægebehandling, skal der ske udbud.
[…]
Ved købet af ydernummer opnår den pågældende læge adgang til at virke som selvstændig erhvervsdrivende læge på de vilkår, der følger af overenskomsten og den ovennævnte regulering i sundhedsloven, og får herunder krav på betaling fra regionen for lægebehandling af sikrede patienter, som er knyttet til den pågældende lægepraksis og ydernummer.
Klagenævnet finder, at den almindelige ordning må anses for en ordning uden udvælgelse blandt interesserede aktører, som ikke er omfattet af udbudsdirektivet og dermed heller ikke af udbudsloven.
[…]
At nogle praktiserende læger køber ydernummer af en region fremfor af en anden læge, betyder herefter hverken, at den almindelige ordning ikke fortsat må anses for en ikke udbudspligtig ordning uden udvælgelse blandt interesserede aktører, eller at de tilfælde, hvor ydernummeret sælges af en region, ikke kan anses for at være en del af denne ikke udbudspligtige ordning.
Påstand 1 tages derfor ikke til følge.
Ad påstand 2 og 3:
Det følger af det anførte om påstand 1, at påstandene om, at kontrakter skal erklæres for uden virkning og/eller fastsættelse af alternativ økonomisk sanktion, subsidiært at tildelingsbeslutningerne skal annulleres, ikke tages til følge.
Herefter bestemmes:
Klagerne tages ikke til følge.
Vi bruger cookies til at forbedre hjemmesiden og din brugeroplevelse. Læs mere om vores brug af cookies og vores privatlivspolitik.