Aalborg Kommune indgik kontrakt med Swarco om drift, vedligeholdelse og levering af kommunens trafiksignaler. Dynniq havde også afgivet tilbud og klagede herefter over Swarco med påstanden, at kommunen har handlet i strid med ligebehandlingsprincippet ved ikke at have fastsat underkriteriet om potentiel energibesparelse på en måde, som var gennemsigtig for tilbudsgiverne, og således at underkriteriet sikrede mulighed for effektiv konkurrence om dette element i kontrakten.
Det fremgik af udbudsmaterialet, hvad formålet med energibesparelsen var, ligesom det fremgik, hvordan energibesparelsen kunne beregnes. Udbudsmaterialet indeholdt oplysninger om samtlige signalanlæg, ligesom der var oplyst måletal til brug for beregningen. På det grundlag, og da Dynniqs oplysning om, at de oplyste beregningstal afveg fra de beregninger, som Dynniq selv foretog, ikke kan føre til et andet resultat, tager klagenævnet ikke påstand 1 til følge.
Kontrakten er indgået efter udløbet af standstill-perioden og på et tidspunkt, hvor klagen ikke har haft opsættende virkning. Herefter, og da betingelserne for at erklære kontrakten for uden virkning ikke i øvrigt er opfyldt, jf. klagenævnslovens § 17, stk. 1, tager klagenævnet ikke klagen til følge.
Dynniq Denmark A/S skal inden 14 dage efter modtagelsen af denne kendelse betale 30.000 kr. i sagsomkostninger til Aalborg Kommune.
Vi bruger cookies til at forbedre hjemmesiden og din brugeroplevelse. Læs mere om vores brug af cookies og vores privatlivspolitik.