Ishøj Kommune har hidtil ejet Ishøj Fællesantenne, men indledte ved annon- cering den 15. juni 2020 en udbudslignende proces med henblik på salg af Ishøj Fællesantenne. Ishøj Ny Antenneforeningen mener at Ishøj Kommune har handlet i strid med koncessionsdirektivet samt ligebehandlings- og gennemsigtighedsprincippet, ved at gennemføre et salg af Ishøj Fællesantenne, uden at gennemføre et udbud i henhold udbudslovens regler.
Ishøj Kommune annoncerede den 15. juni 2020 på bl.a. kommunens hjemmeside, at kommunen ved en udbudslignende proces ville sælge Ishøj Fællesantenne.
Ifølge det i salgsmaterialet indeholdte udkast til overdragelsesaftale og et bilag hertil skulle salget ske på vilkår om bl.a., at Ishøj Kommune som sælger skulle have ”vederlagsfri, tidsubegrænset ret til at benytte lysledere i Anlægget til brug for tv- og internetforsyning af Sælgers egne institutioner. Som en del af Sælgers vederlagsfri og tidsubegrænsede brugsret har Sælger ret til at afkoble og tilkoble institutioner til Anlægget. Sælgeres brugsret ændrer ikke ved, at Køber bærer det fulde ansvar for Anlæggets drift, vedligeholdelse og andre arbejder, hvori Anlægget indgår…” og om, at ”Ishøj Kommune [beholder] ejerskabet af de lyslederpar i Ishøj Fællesantennes fiberkabler, som kommunen i dag anvender til eget brug. Ejerskab af Ishøj Fællesantenne vil derved blive delt mellem Ishøj Kommune og en ny ejer af Ishøj Fællesantenne.”
Kommunen modtog endelige tilbud fra Ishøj Ny Antenneforening og Stofa A/S. Kommunen meddelte ved mail af 2. december 2020 Ishøj Ny Antenneforening, at kommunen havde besluttet at sælge anlægget til Stofa A/S.
Klagenævnet har den 14. december 2020 modtaget en klage fra Ishøj Ny Antenneforening.
Ishøj Ny Antenneforening har anmodet om, at klagenævnet tillægger klagen opsættende virkning.
Ishøj Kommune har protesteret mod, at der tillægges klagen opsættende virkning.
Kommunen har ved mail af 15. december 2020 oplyst, at der er indgået kontrakt med Stofa A/S, og at overdragelsen af anlægget ifølge den indgåede aftale sker den 1. juni 2021.
Klagenævnet har besluttet at træffe afgørelse inden for samme tidsramme, som ville være anvendt til at træffe afgørelse om opsættende virkning, og parterne har herefter inden for de af klagenævnet fastsatte frister afgivet afsluttende indlæg.
Da klagenævnet hverken har taget påstand 1 eller 2 til følge er der ikke grundlag for at annullere tildelingsbeslutningen og/eller at erklære den indgåede aftale for uden virkning.
Påstandene herom tages derfor heller ikke til følge.
Vi bruger cookies til at forbedre hjemmesiden og din brugeroplevelse. Læs mere om vores brug af cookies og vores privatlivspolitik.