FMI iværksatte et EU-udbud med forhandling i henhold til forsvars- og sikkerhedsdirektivet. SD’s tilbud blev afvist som ukonditionsmæssigt. SD har nedlagt påstand om, at FMI har handlet i strid med principperne om ligebehandling og gennemsigtighed og Forsvarsindkøbsdirektivets artikel 4 ved at have afvist tilbuddet.
Klagenævnet tager ikke påstand 1 og 2 til følge, men ad påstand 3 og 4 fremgår det, at FMI har handlet i strid med principperne om ligebehandling og gennemsigtighed samt Forsvarsindkøbsdirektivets artikel 4 ved ikke at have erklæret Mecar Systems S.A’s tilbud ukonditionsmæssigt, uanset at tilbuddet ikke opfylder det ufravigelige mindstekrav fastsat i pkt. 4.1.3 i Appendix C.1. samt pkt. 4.5.1 i Appendix C.1.
Klagenævnet finder, at Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse har handlet i strid med principperne om ligebehandling og gennemsigtighed samt forsvarsdirektivets artikel 4 ved ikke at have erklæret Mecar S.A.’s tilbud ukonditionsmæssigt.
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelses beslutning om at tildele rammeaftalen til Mecar S.A. vedrørende ammunitionsudbuddet annulleres.
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse skal i sagsomkostninger til Saab Dynamics AB betale 35.000 kr., der betales inden 14 dage efter modtagelsen af denne kendelse.
Vi bruger cookies til at forbedre hjemmesiden og din brugeroplevelse. Læs mere om vores brug af cookies og vores privatlivspolitik.