Femeren A/S udbød en kontrakt om "Authority Persons", hvor Offcon GmbH ikke blev tildelt kontrakten. Offcon mener at Femeren har handlet i strid med ligebehandlingsprincippet og gennemsigtighedsprincippet i udbudslovens § 2 ved at afvise Offcon GmbH’s tilbud som ikke-konditionsmæssigt.
Ved udbudsbekendtgørelse d. 17. januar 2020 udbød Femern tilrådighedsstillelsen af såkaldte ”Authority Persons”, der som repræsentanter for de tyske søfarts- myndigheder skal være ombord på de fartøjer, der deltager i den sikre og effektive afvikling af den almindelige skibstrafik under byggeriet af den faste Femern Bælt-forbindelse.
Virksomhederne Offcon og EMS Maritime Offshore anmodede om og blev prækvalificeret.
Ved udløbet af fristen for afgivelse af tilbud den 18. marts 2020 havde begge prækvalificerede virksomheder afgivet tilbud.
Den 15. juni 2020 meddelte Femern, at tilbuddet fra Offcon blev anset for ukonditionsmæssigt, og at Femern ville indgå kontrakt med EMS Maritime Offshore.
Den 25. juni 2020 indgav Offcon klage til Klagenævnet for Udbud over Femern, hvor klagenævnet d. 26 juni besluttede ikke at tillægge klagen opsættende virkning.
Den 30. juni 2020 indgik Femern A/S kontrakt med EMS Maritime Offshore GmbH.
Klagenævnet udtaler:
Femern A/S har gjort gældende, at Femern ikke har handlet i strid med principperne om ligebehandling og gennemsigtighed, hverken ved at stille uklare krav i udbudsmaterialet eller ved at afvise klagers tilbud som ukonditionsmæssigt. Da Offcon derfor hverken skal have medhold i påstand 1 eller påstand 2, skal Offcon heller ikke have medhold i påstand 3.
Klagen tages ikke til følge.
Vi bruger cookies til at forbedre hjemmesiden og din brugeroplevelse. Læs mere om vores brug af cookies og vores privatlivspolitik.