Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse genudbød en aftale om køb af 8 stk. FRB Kraner samt reservedelspakke til brug for Forsvarets Fast Rescue Boats. Vestdavit blev ikke tildelt kontrakten, og mener at FMI har handlet imod principperne om ligebehandling og gennemsigtighed.
Ved udbudsbekendtgørelse af 28. november 2019 genudbød Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse som udbud med forhandling efter udbudslovens afsnit II en aftale om køb af 8 stk. FRB Kraner samt reservedelspakke til brug for Forsvarets Fast Rescue Boats. Værdien af aftalen var anslået til 24.000.000 kr.
FMI prækvalificerede virksomhederne Vestdavit A/S, Military Equipment Denmark og Oilpower Hydraulics, som herefter alle deltog i forhandlingsfasen og afgav i alt tre indledende tilbud (INDO 1, INDO 2 og INDO 3).
Den 14. oktober 2020 meddelte FMI på baggrund af de senest indkomne tilbud (INDO 3), at FMI havde til hensigt at tildele kontrakten til Oilpower Hydraulics. Den 26. oktober 2020 indgav Vestdavit klage til Klagenævnet for Udbud, hvorefter FMI den 30. oktober 2020 meddelte tilbudsgiverne, at tildelingsbeslutningen på grund af fejl i evalueringen blev tilbagekaldt med henblik på genoptagelse af tilbudsevalueringen. Den 3. december 2020 meddelte FMI tilbudsgiverne, at alle tre afgivne tilbud var ukonditionsmæssige, og at den videre udbudsproces ville blive overvejet nærmere.
Den 8. december 2020 indgav Vestdavit på ny klage til Klagenævnet for Udbud over FMI. Vestdavit fremsatte ved klagens indgivelse anmodning om, at klagenævnet i medfør af lov om Klagenævnet for Udbud § 12, stk. 2, skulle beslutte, at klagen skulle have opsættende virkning. Vestdavit indgav den 10. december 2020 et korrigeret klageskrift, som herefter har dannet grundlag for klagesagens behandling. Den 11. december 2020 besluttede klagenævnet med henvisning til lov om Klagenævnet for Udbud § 12, stk. 1, ikke at tillægge klagen opsættende virkning. Klagen har været behandlet skriftligt.
Herefter bestemmes:
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse har handlet i strid med principperne om ligebehandling og gennemsigtighed i udbudslovens § 2 ved at have afvist tilbuddet fra Vestdavit A/S som ukonditionsmæssigt med henvisning til oplysninger om pumpekraft, uanset at der ikke i udbudsmaterialet var stillet mindstekrav til pumpekraft.
Klagen tages ikke til følge vedrørende påstand 1 og 3.
Vi bruger cookies til at forbedre hjemmesiden og din brugeroplevelse. Læs mere om vores brug af cookies og vores privatlivspolitik.