Den 8. februar 2019 udbød Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (”FMI”) som offentligt udbud en rammeaftale om arbejds- og sikkerhedsfodtøj til personel i det danske forsvar.
Ved udløbet af fristen for afgivelse af tilbud den 3. maj 2019 modtog FMI tilbud fra fire tilbudsgivere:
Bacher A/S (”Bacher”)
Baze A/S ”(Baze”)
LeBock Fodtøj ApS (”LeBock”)
Tasko ApS
FMI oplyste ved brev af 8. juli 2019, at styrelsen havde besluttet at tildele kontrakten til Bacher.
Den 18. juli 2019 indgav LeBock klage til Klagenævnet for Udbud over FMI.
LeBock fremsatte ved klagens indgivelse anmodning om, at klagenævnet skulle beslutte, at klagen skulle have opsættende virkning.
Den 19. juli 2019 besluttede klagenævnet ikke at tillægge klagen opsættende virkning.
Påstand 1
Klagenævnet for Udbud skal konstatere, at FMI har handlet i strid med ligebehandlingsprincippet og gennemsigtighedsprincippet i udbudslovens § 2 ved at tildele kontrakten til Bacher A/S, uanset tilbuddet fra Bacher A/S ikke var konditionsmæssigt, da tilbuddet ikke opfyldte mindstekrav og da de tilbudte produkter ikke svarer til beskrivelserne for visse produkter.
Påstand 2
(frafaldet i processkrift af 8. januar 2020)
Påstand 3
Klagenævnet for Udbud skal konstatere, at FMI har handlet i strid med ligebehandlingsprincippet og gennemsigtighedsprincippet i udbudslovens § 2 ved den foretagne evaluering af tilbuddene fra Bacher A/S, Baze A/S og LeBock Fodtøj ApS, idet evalueringen af ”the conditional requirements” er behæftet med fejl, og da kvalitetstesten ikke har været foretaget i overensstemmelse med den fastsatte procedure.
Påstand 4
Klagenævnet for Udbud skal konstatere, at FMI har handlet ansvarspådragende, da FMI har handlet i strid med ligebehandlingsprincippet og gennemsigtighedsprincippet i udbudslovens § 2.
Påstand 5
Klagenævnet for Udbud skal annullere FMI’s tildelingsbeslutning af 8. juli 2019, subsidiært konstatere at LeBock Fodtøj ApS har krav på erstatning opgjort efter princippet om positiv opfyldelsesinteresse for det salg, Bacher A/S opnår i kontraktens løbetid. FMI har vedrørende påstand 1 – 4 nedlagt påstand om, at klagen ikke tages til følge, og har påstået frifindelse for påstand 5. Klagenævnet har besluttet at udsætte behandlingen af påstand 4, som fremstår som et anbringende til støtte for erstatningspåstanden i påstand 5, og den del af påstand 5, som angår erstatning, indtil klagenævnet har taget stilling til påstand 1 og 3 og den del af påstand 5, som angår annullation af tildelingsbeslutningen.
Ad påstand 3 Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse har handlet i strid med ligebehandlingsprincippet og gennemsigtighedsprincippet i udbudslovens § 2 ved den foretagne evaluering af tilbuddene fra Bacher A/S, idet styrelsen vedrørende kravet i id. nr. 9 om odd sizes med urette tildelte Bacher A/S mere end ét point.
Den del af påstand 3, som angår Baze A/S, afvises.
Klagen tages ikke til følge vedrørende påstand 1 og den del af påstand 5, som angår annullation.
Den resterende del af påstand 3 behandles ikke.
Ingen af parterne skal betale sagsomkostninger til den anden part.
Klagegebyret tilbagebetales.
Se hele kendelsen her.
Vi bruger cookies til at forbedre hjemmesiden og din brugeroplevelse. Læs mere om vores brug af cookies og vores privatlivspolitik.