Der skal være ordentlige løn- og arbejdsvilkår på statens arbejdspladser, og derfor oprettedes der i juni 2020 en kontrolenhed, der på uanmeldte kontrolbesøg skal sikre medarbejdernes vilkår. Enheden begyndte arbejdet i oktober og har ved årsskiftet gennemført 28 kontroller.
Regeringen har styrket indsatsen mod social dumping ved at oprette en statslig kontrolenhed. Kontrolenheden for Arbejdsklausuler skal kontrollere, at leverandører og deres underleverandører, der udfører arbejde for staten, overholder kontraktbestemmelser om løn- og arbejdsvilkår.
Kontrolenheden for Arbejdsklausuler blev oprettet i juni 2020. Herefter begyndte arbejdet med at klarlægge de praktiske forhold ved enhedens arbejde og ansætte medarbejdere til enheden. I oktober 2020 var enheden fuldt bemandet med én ledende og fem medarbejdere. 9. oktober 2020 udførte kontrolenheden den første pilotkontrol. Den 19. november havde enheden gennemført 10 pilotkontroller med det formål at afprøve procedurer og indhente erfaringer. Ved årsskiftet har kontrolenheden gennemført 28 kontroller, hvoraf 10 er afsluttet. Der er indtil videre fundet én overtrædelse ved kontrollerne.
Kontrolenheden fører tilsyn med overholdelsen af arbejdsklausuler i kontrakter på bygge- og anlægsområdet inden for Transportministeriets ressort samt kontrakter i forbindelse med den fællesstatslige Facility Management-løsning og kontrakter i Statens Indkøbsprogram, der er indgået af Økonomistyrelsen. Kontrol med overholdelsen af arbejdsklausuler på øvrige områder skal fortsat gennemføres af de enkelte statsinstitutioner.
Læs hele artiklen her.
Vi bruger cookies til at forbedre hjemmesiden og din brugeroplevelse. Læs mere om vores brug af cookies og vores privatlivspolitik.