Der bliver nu sat gang i arbejdet med en strategisk miljøvurdering af den mulige videre udvikling af Lynetteholm. Det skal give en samlet vurdering af, hvordan byudvikling, cykelstier, metro og Østlig Ringvej påvirker miljøet.
Et bredt flertal i Folketinget vedtog den 4. juni 2021 anlægsloven, som gør det muligt at etablere Lynetteholm. Næste skridt er den strategiske miljøvurdering, og med den tages endnu et vigtigt skridt hen imod Københavns nye bydel, der med sin placering mellem Refshaleøen og Nordhavn og et kilometerlangt grønt kystlandskab skal være med til at sikre byen mod stormflod. Herefter igangsættes i første halvår af 2022 VVM-undersøgelser af henholdsvis Østlig Ringvej og metroforbindelse til Lynetteholm og resten af byen.
Lynetteholm kan give plads til boliger til 35.000 københavnere og lige så mange arbejdspladser. Der kan etableres gode cykelforbindelser og metro, så man kan komme til og fra den nye bydel – og samtidig afhjælpe den pladsmangel, der fra 2035 opstår i metroen på tværs af havnen. Herudover planlægges Østlig Ringvej som en sænketunnel langs Amagers østkyst, der kan lede bilerne væk fra Københavns centrum og afhjælpe den stigende trængsel i andre bydele.
Overborgmester Lars Weiss glæder sig over, at det næste skridt nu kan tages i arbejdet med Lynetteholm.
Der sættes nu gang i arbejdet med den strategiske miljøvurdering for at belyse den samlede miljøpåvirkning fra den kommende byudvikling og infrastruktur.
I forlængelse heraf igangsættes der i første halvår af 2022 VVM-undersøgelser af henholdsvis Østlig Ringvej og metroforbindelse til Lynetteholm. Metrolinjen belyses som en etapeopdelt linje, så forbindelsen til Lynetteholm kan blive første etape på en længere linje, der kan løse pladsproblemer i den kollektive trafik andre steder i byen. Tilsvarende undersøges Østlig Ringvej som en sænketunnel langs Amagers østkyst, der forbinder Helsingørmotorvejen i nord med Øresundsmotorvejen i syd.
Derudover skal der laves en forundersøgelse af cykelinfrastruktur. Cykelinfrastrukturen til og fra Lynetteholm kan være med til at binde bydelen tættere sammen med det eksisterende København, og undersøgelsen skal blandt andet pege på mulige linjeføringer for supercykelstier, grønne cykelruter gennem Lynetteholm samt nye cykelforbindelser til andre dele af byen.
Den strategiske miljøvurdering skal også undersøge, hvordan byudvikling af Lynetteholm og opførelse af boliger på halvøen påvirker miljøet.
Sideløbende med miljøvurderingen sætter Københavns Kommune gang i en borgerinddragelsesproces, hvor københavnerne, foreninger med videre får mulighed for at give input til visionen og rammerne for Lynetteholm som en ny bydel.
Fakta
Foreløbig tidsplan for det videre arbejde med Lynetteholm:
– Efterår 2021: Borgerinddragelse og strategisk miljøvurdering sættes i gang
– Første halvår 2022-2024: Miljøkonsekvensvurdering (VVM) af henholdsvis metro og Østlig Ringvej samt analyse af cykelinfrastruktur.
– 2022: Selskabslov for Lynetteholm I/S
– 2024: Beslutning om etablering af metro- og vejinfrastruktur og fremsættelse af anlægslove
– 2025-2045: Projektering, udbud og anlæg af infrastruktur
– 2025: Masterplan for byudviklingen.
Læs hele artiklen her.
Vi bruger cookies til at forbedre hjemmesiden og din brugeroplevelse. Læs mere om vores brug af cookies og vores privatlivspolitik.