Dyvekeskolen i København løb med prisen som Årets skolebyggeri 2014!
På Nohrcons ”Konference om byggeri af fremtidens skole” er vinderen af årets skolebyggeri netop blevet kåret. Dyvekeskolen på Amager i København løb med hæderen foran fire andre nominerede skoleprojekter. Juryen fremhævede Dyvekeskolen for en vellykket renovering og udvikling af en 1970’er skole – i sidste ende var det dog en offentlig afstemning, der afgjorde kåringen. Overborgmester i Københavns Kommune, Frank Jensen, roser bl.a. Dyvekeskolen for sin bæredygtige helhedsrenovering.
Kåring i lyset af skolereformen
Den nye folkeskolereform betyder masser af forandringer – især også af de fysiske rammer. Derfor satte Nohrcon igen i år fokus på de gode eksempler på nye og nyrenoverede skoler på konferencen ”Byggeri af fremtidens skole” i København. Nohrcon har i den seneste tid fået tilsendt en lang række spændende forslag til, hvem der skulle vinde prisen for årets skolebyggeri, hvoraf flere bød på interessante løsninger på skolereformens krav til nye læringsrum og lærerarbejdspladser.
Jury nominerede 5 skoleprojekter
Alle de indkomne forslag blev behandlet af en kompetent jury bestående af en forsker i læringsmiljøer, en skoleleder og en arkitekt, der også arbejder som lærer. Juryen udvalgte 5 projekter, som blev sat til offentlig afstemning i de seneste par uger. Dyvekeskoleprojektet er netop blevet kåret som Årets skolebyggeri 2014 på konferencen, og juryen udtalte bl.a. følgende om Dyvekeskolen:
“Fint renoveringsarbejde. Små tiltag med stor virkning. Fint med god forståelse for, hvor vigtigt det er for en skole, at akustikken er i orden. Gennemarbejdede løsninger. Eksempel på vellykket renovering og udvikling af 1970’er skole”.
Københavns Kommunes overborgmester, Frank Jensen, udtaler om kåringen:
”Jeg er rigtig stolt over, at Dyvekeskolen er blevet kåret til årets skolebyggeri. Dyvekeskolen er et fantastisk eksempel på bæredygtig helhedsrenovering, hvor genopretning, modernisering, energirenovering, klimatilpasning, indeklima og tilgængelighed går op i en højere enhed. De tidligere lange mørke skolegange er forvandlet til moderne og lyse miljøer. Jeg er også meget glad for det moderniserede indgangsparti og skolens nye udhæng, hvor LED-lys om aftenen lyser op og skaber tryghed for elever og lærere såvel som for de forbipasserende”.
Teamet bag Dyvekeskolen:
Bygherre: Københavns Kommune v. Københavns Ejendomme (KEjd)
Arkitekt & totalrådgiver: KANT arkitekter
Ingeniør: Cowi A/S
Landskab: Kragh & Berglund Landskab A/S
Konsulenter:
Proceskonsulent Ulla Kjærvang og Grontmij Acoustics
Entreprenør:
Enemærke & Petersen A/S – Hovedentreprise
Uffe Bay-Smidt, Partner i KANT arkitekter, som har stået for helhedsrenoveringen af Dyvekeskolen, udtaler efter kåringen:
“Folkeskolereformen kan ikke udelukkende føres ud i livet som en pædagogisk indsats. Skolernes fysiske rammer skal tilpasses, så de understøtter de nye aktiviteter. Renoveringen og ombygningen af Dyvekeskolen er et godt eksempel på, hvordan man med enkle og præcise arkitektoniske greb kan fremtidssikre en skole i forhold til folkeskolereformen og fremtidens undervisningsformer. På Dyvekeskolen har vi udnyttet de eksisterende arealer optimalt, så der nu er variation og diversitet i læringsmiljøerne. Vi har etableret større rumlig sammenhæng mellem beslægtede fag, og derfor kan der nu i praksis undervises mere tværfagligt. Udearealerne har vi omdannet til aktive undervisningsområder, så leg og bevægelse indgår aktivt i undervisningen, og i de tidligere passive gangarealer har vi skabt åbne læringsmiljøer i forbindelse med de regulære klasserum, så undervisningen i højere grad kan differentieres. Vi har med andre ord oversat de fysiske rammer på en typisk skole fra ’70erne til et både tidssvarende og fremsynet læringsmiljø med fokus på aktivitet, trivsel og variation – skolen lukkes op og bliver en aktiv del af lokalområdet. Hos KANT arkitekter har vi opbygget en ekspertise i netop denne type opgaver – at bringe pædagogiske intentioner helt ud i skolernes rum – og skolernes fysiske rammer med ind som aktiv medspiller på fremtidens læringsarena.”
De 5 nominerede skoleprojekter var:
Du kan se en præsentation af de fem nominerede skoler her:
Næsten 1.500 deltog i afstemningen. Blandt stemmerne på Dyvekeskolen lød rosen:
• ”Denne skole har været den skole, alle ressourcestærke forældre IKKE ville have deres børn til at gå i. Det er ved at vende nu takket være en meget smuk renovering af dygtige arkitekter, der har skabt den gode stemning, som nu inspirerer og spreder glæde hos alle på skolen.”
• ”Fantastisk renovering, hvor det er de små forandringer, der giver den store effekt. Det giver mod på at renovere. God inspiration!”
• ”Integrationen af digitale elementer, fx loftet, fungerer supergodt, og it og læring er en del af folkeskoleelevernes hverdag – så det er vigtigt at have elementer, som også motiverer til leg og kreativitet.”
• ”Et utroligt spændende miljø, som passer fint til den nye skolereforms opgaver.”
• ”Projektet udmærker sig blandt andet ved sit meget inspirerende farvebrug og integration af elementer, som opfordrer til læring og leg.”
Flere billeder og beskrivelse af Dyvekeskolen:
– Se flere billeder og beskrivelse af Dyvekeskole-projektet på KANT arkitekters hjemmeside her
– Dyvekeskolens egen hjemmeside
Nohrcon pressekontakt:
– Christine Skovgaard, Udviklingschef, tlf.: 23 95 21 43, e-mail: cs@nohrcon.com
– Peter Melgaard, Kommunikationsmedarbejder, tlf.: 60157115, e-mail: pm@nohrcon.com
Billeder fra kåringen og af Dyvekeskolen:
Fotograf: Tine Juul
Fotograf: Jesper Møgelhøj, KANT arkitekter
Fotograf: Jens Lindhe
Fotograf: Jens Lindhe
Fotograf: Jens Lindhe
Vi bruger cookies til at forbedre hjemmesiden og din brugeroplevelse. Læs mere om vores brug af cookies og vores privatlivspolitik.