Nohrcon har lige kåret det nye læringsmiljø i Det Kgl. Bibliotek på Aarhus Universitet som Årets skolebyggeri 2018 på konferencen ”Fremtidens skole og læringsrum” foran fire andre nominerede skoleprojekter.
En offentlig afstemning og en fagjury afgjorde tilsammen, hvem der vandt prisen for Årets skolebyggeri 2018. Juryen fremhævede bl.a. den elegante måde, inde- og udemiljøer er bundet sammen på, og at indretningen støtter op om social interaktion. Vicedirektør Erik Hofmeister fra Det Kgl. Bibliotek er glad for, at et stigende antal studerende benytter biblioteket efter renoveringen.
(På billedet ses repræsentanter fra vinderteamet)
EN HELT NY TYPE VINDER AF PRISEN!
Nohrcon satte igen i år fokus på de gode eksempler på byggeri og indretning af læringsmiljøer og skoler på konferencen ”Fremtidens skole og læringsrum”, hvor det formfuldendte, nye læringsmiljø på Det Kgl. Bibliotek på Aarhus Universitet løb med den prestigefulde pris for Årets skolebyggeri 2018.
De sidste fem år er prisen gået til deciderede skoler – både nye folkeskoler og videregående uddannelser. I år gik prisen til et renoveringsprojekt; et såkaldt læringsmiljø i fire etager, der på imponerende vis er blevet gentænkt og udviklet i samklang med stedets historie og med indspark fra brugerne.
FAKTA OM PROJEKTET:
DE 5 NOMINEREDE SKOLEPROJEKTER I 2018 VAR:
FAKTA OM KÅRINGEN:
TEAMET BAG LÆRINGSMILJØET:
FAGJURYEN UDTALTE BL.A. FØLGENDE OM LÆRINGSMILJØET PÅ DET KGL. BIBLIOTEK AARHUS VED NOMINERINGEN:
“Et meget fuldendt projekt, hvor det virker til, at visioner, proces og leverance er gået op i en højere enhed. En nytænkning af biblioteksfunktionerne samt de faglige- og sociale miljøer. Referencer og respekt for AU Campus’ eksisterende kvaliteter ses både i den overordnede struktur samt i den elegante måde at binde inde- og udemiljøerne sammen på”.
“Projektet rummer en funktionsmæssig nerve i tiden, hvor studiepladser, læsning og arbejde smelter sammen. Projektet følger på mange måder de seneste mindst 10-12 års tendens, hvor biblioteker ikke mere bare er massive bogdepoter, men snarere kulturelle mødesteder, hvor social interaktion understøttes af de rumlige indretninger. Æstetik i høj kvalitet.”
Det Kgl. Bibliotek Aarhus, Kilde: Arkitema Architects.
ET BOOST TIL STUDIELIVET MED BRUGERNE I CENTRUM
Studiefaciliteterne i Det Kgl. Bibliotek på Aarhus Universitet har fået pustet nyt liv i de ellers fine faciliteter. De fysiske rammer fremstår nu fuldstændig forvandlede, og det skyldes i høj grad, at de studerende er blevet inddraget i udviklingsprocessen. De studerende fik nemlig lov til at komme med bud på, hvilke funktioner og aktiviteter, de kunne tænke sig at have i deres nye studiemiljø, som nu rummer alt fra et underjordisk studietorv med bordtennis, til en zone til afslapning/mindfulness, et gaming-område, massagestole, læsenicher, seminarrum, velfærdsfaciliteter, væksthuse, kantine og en grøn oase.
ERIK HOFMEISTER, VICEDIREKTØR PÅ DET KGL. BIBLIOTEK, AARHUS, UDTALER EFTER KÅRINGEN:
“Vi har gennem flere år arbejdet på at udvikle studiemiljøet, og derfor er vi glade for, at vi har fået denne pris. Vi har en målsætning om at fastholde biblioteket som et attraktivt studiemiljø og læringssted, og derfor har vi været igennem en spændende proces med rådgivere, arkitekt og ikke mindst de studerende, som vi har involveret i udviklingen af de nye rammer. Vi kan se, at de studerende bruger rigtigt mange timer hver dag på biblioteket, og derfor er det vigtigt, at vi tager højde for de forskellige behov, både mht. studierne, men også ift. bespisning, adspredelse og sociale aktiviteter. Brugerne har taget rigtigt godt imod de nye faciliteter, hvilket kan ses af et stigende antal studerende på stedet.”
ANNA KATHRINE BISGAARD SØRENSEN, ARKITEKT/KREATIV LEDER I ARKITEMA, UDTALER:
”Vi er utroligt glade og stolte over at modtage prisen som Årets Skolebyggeri 2018. Takket være et fantastisk samarbejde mellem bygherre, medarbejdere, brugere, rådgivere og leverandører, er vi nået helt i mål med en arkitektur, der indfrier Det Kgl. Bibliotek Aarhus´ visioner om et fornyet og attraktivt sted for videntilegnelse og videnskabelse på Aarhus Universitets campus. Med det hele menneske i centrum, og stedets unikke karakter som klangbund, er der skabt et både fagligt og socialt studiemiljø. Stedet understøtter mangfoldige læringssituationer, samt brugernes behov dagen igennem – inklusive den vigtige pause. De nye studiemiljøer er designet til alle sanser ud fra overbevisningen om, at kvaliteten af vores omgivelser – rum, materialer og lys – er en væsentlig medspiller i vores liv og dannelse.”
1.000+ STEMTE I ALT! ROSERNE TIL LÆRINGSMILJØET PÅ DET KGL. BIBLIOTEK I AARHUS LØD BL.A.:
FLERE BILLEDER OG BESKRIVELSE AF LÆRINGSMILJØET PÅ DET KGL. BIBLIOTEK I AARHUS:
– På Arkitema Architects hjemmeside her
– Det Kgl. Bibliotek, Aarhus Universitets egen hjemmeside
REPRÆSENTANTER FRA VINDERTEAMET (øverst fra venstre):
Det nye læringsmiljø på Det Kgl. Bibliotek Aarhus:
Foto: Niels Nygaard.
Foto: Niels Nygaard.
Kilde: Arkitema Architects.
Kilde: Arkitema Architects.
Kilde: Arkitema Architects.
KONCEPTSKITSE, Kilde: Arkitema Architects.
Se Nohrcons video af Årets skolebyggeri 2018:
Læs om tidligere vindere af prisen:
Årets skolebyggeri 2017: FlowFactory VUC og HF i Haderslev
Årets skolebyggeri 2016: Frederiksbjerg Skole i Aarhus
Årets skolebyggeri 2015: Skolen i Sydhavnen i København
Årets skolebyggeri 2014: Dyvekeskolen i København
Årets skolebyggeri 2013: Nordstjerneskolen i Frederikshavn
Se alle vores videoer af de skoler vi har kåret til Årets skolebyggeri gennem årene her og se flere videoer af skolebyggeri her
Modtager du Nohrcons nyhedsbrev om skolebyggeri? Tilmeld dig her.
Du kan også følge med på vores Facebook-side Fremtidens skole eller i vores LinkedIn-gruppe Fremtidens skolebyggeri.
Se alle kommende arrangementer inden for skolebyggeri her
Deltag på skolekonferencen i 2019:
30/9 2019: Indeklima i skolen – løsninger for fremtiden
1/10 2019: Studietur til nye skoler
2/10 2019: Konference om fremtidens skole og læringsrum
3/10 2019: Temadag med 3 spor:
– Byggeri af fremtidens børneinstitution
– Campusdannelse og videregående uddannelser
– Fremtidens kommunale multihus
Foto øverst: Niels Nygaard.
Vi bruger cookies til at forbedre hjemmesiden og din brugeroplevelse. Læs mere om vores brug af cookies og vores privatlivspolitik.