Da Nohrcon for 10. gang åbnede dørene til konferencen om fremtidens skole og læringsrum var det til 4 dage med studieture, oplæg og diskussion. Deltagerantallet på konferencedagen var i år helt oppe på lige knap 200 deltagere. Det er rekord og vidner om, at der er kommet skærpet fokus på skolernes fysiske rum. I denne artikel kan du læse mere om dagene og de vigtigste pointer fra oplæggene.
Skolernes indeklima trænger til et løft
Arrangementet d. 1/10-4/10 2018 begyndte med en dag om indeklima og løsninger for fremtiden med indlæg af Anne Gade Iversen, der fortalte om Realdanias indeklimaprojekt og den nyeste forskning i skolernes indeklima. Ifølge professor Geo Clausen fra DTU er der stadig lang vej til, at vi er i mål med at sikre alle danske skoleelever et godt indeklima med frisk luft og dermed optimale muligheder for indlæring.
Derudover var projektet ”skolerenovering i en helhed” på programmet, hvor Martin Dam Wied, programleder i Gate 21 fortalte om et forsøgsprojekt på Skovlunde Skole Nord. Her har man forsøgt med forskellige indeklimaløsninger i forskellige testlokaler. Sidst på dagen handlede det om lys, og om hvordan man ved at skabe varierede lyszoner kan understøtte forskellige aktiviteter og bidrage til forbedret koncentration og fordybelse i et undervisningsmiljø. Erhvervs-ph.d.-stipendiat Imke Wies van Mil fra Henning Larsen Architects fortalte om sine undersøgelser på Frederiksbjerg Skole i Aarhus.
Studiebesøg til nye og renoverede skoler med vidt forskellige udtryk
Dagen efter gik turen til nye og ombyggede skoler i Københavnsområdet og i Malmø – 3 forskellige busser fragtede deltagerne rundt. Den tur, jeg selv deltog i, besøgte en helt ny skolebygning på Sundbyøster Skole på Amager. Her har man fået en selvstændig tilbygning til den eksisterende traditionelle byskole, og med den nye bygning og nye udearealer har man skabt et bevægelsesspor, som får byen og skolen til at smelte sammen.
Efter en rundvisning med fine referencer til Kim Larsen og Gasolin gik turen til en helt ny folkeskole, den cirkelformede Kalvebod Fælled Skole. Skolen har en idrætsprofil, som er understreget ved en idrætshal midt i bygningen og klasselokaler og fællesarealer rundt om hallen. Skolegården er “vendt på vrangen” og ligger rundt om skolen.
Efter frokost besøgte vi Ny Strandboulevarden Skole, en ny folkeskole på Østerbro, som er indrettet i Finseninstituttets oprindelige bygninger, der tidligere har rummet Danmarks Designskole. Bygningerne er på fin vis blevet renoveret og fornyet, og der blev plads til en snak om, hvorvidt renovering af eksisterende bygninger eller det at bygge en helt ny skole er mest rentabelt, og hvilke fordele og ulemper de to løsninger har.
Dagens sidste besøg var Grøndalsvænge Skole i Københavns Nordvestkvarter, hvor en helt ny indskolingsbygning og en helt ny bygning med musiklokale og idrætshal var taget i brug, mens den ældre skolebygning var ved at blive renoveret – et fint projekt, hvor vi fik set børnene i fuld gang med at bruge lokalerne som fritidsordning om eftermiddagen.
Velkommen til konferencen Fremtidens skole og læringsrum for 10. gang
Onsdag den 3. oktober kunne vi byde velkommen til 200 skolebyggere fra hele Norden. Vi lagde ud med oplæg fra borgmester Michael Ziegler fra Høje Taastrup Kommune. Michael Ziegler fortalte om, hvordan man i Høje Taastrup arbejder på at gennemføre projektbaseret undervisning, hvor eleverne arbejder med at undersøge, opfinde og designe løsninger på konkrete problemer i deres omverden – inspireret af High Tech High i USA. Kommunen er i gang med at bygge en helt ny skole, Læringshuset Nærheden, hvor det netop bliver fremtidens undervisning og 21st Century Learning Skills, som kommer i centrum. Den nye skole er planlagt til at åbne i 2021.
Juliana Nevari, som er designer og workplace consultant i Finland, fortalte om, hvordan man arbejder struktureret med at skabe nye læringsmiljøer til fremtidens undervisning i Finland. De første forsøg på at revolutionere skolen fysiske rum er mundet ud i åbne læringsmiljøer med forskellige funktioner frem for traditionelle klasseværelser. Og i de kommende år vil man lære af erfaringerne fra de første projekter og arbejde med at skabe gode rammer for fremtidens læringsmiljø.
Har fremtidens skole klasseværelser?
Den næste del af programmet bød på debatoplæg, præsentation af projekter og erfaringsopsamling. Britta Hjuler, arkitekt og bygherrerådgiver hos Pluskontoret Arkitekter stillede spørgsmålet, hvordan vi kan undgå at bygge det sammen igen og igen, når det handler om skolebyggeri – og skal vi blive ved med at bygge de traditionelle klasseværelser eller forsøge med nye løsninger, som det blandt andet er gjort på Frederiksbjerg skole i Aarhus?
Ann Jacobsen, lærer på Solbjerg skole og Mette Blicher Folmer ph.d. og arkitekt fra Folmer Studio kom på scenen og præsenterede projektet ”Rum for læring”, hvor man som led i et forskningsprojekt på VIA University College i en periode på nogle få uger har lånt en 6. klasse på Solbjerg Skole. Klassen fik møbler, som med lethed kunne rykkes rundt i forskellige opstillinger i klasserummet og rykkes til side. Det er der kommet mange spændende erfaringer ud af, og vi fik en dejlig virkelighedsnær gengivelse af hverdagen i klasselokalet under forsøget. Vil du se mere om projektet, kan du se en film om det her.
At få en ny skole – erfaringer og evaluering
Når vi bygger skoler og læringsmiljøer er det vigtigt at samle op og evaluere og finde ud af om rummene ude og inde virker efter hensigten – derfor havde vi inviteret 3 forskellige profiler med forskellig tilgang til skole- og undervisningsbyggeri på scenen.
Skoleleder Jette Bjørn Hansen fra Frederiksbjerg Skole i Aarhus fortalte om hverdagen på skolen og kunne med glæde fortælle, at mange af de ideer, som oprindelig var tænkt, har vist sig at fungere i praksis. Men at det er vigtigt at hele tiden fastholde og huske alle brugere af skolen på den vision, som var tænkt oprindeligt for at bruge rummene rigtigt fra begyndelsen.
Line Baadsgaard, arbejdsmiljøkonsulent i Danmarks Lærerforening og tidligere lærer lagde vægt på, hvor vigtigt det er at have den hverdag øje for, som skal foregå på skolen og tænke hverdagen ind i de praktiske detaljer og løsninger. Hun pointerede også, at det er vigtigt at involvere lærerne fra begyndelsen, så de er medskabere i processen om den nye skole.
Katja Viltoft, partner og arkitekt i JJW Arkitekter og bestyrelsesformand i Danske Arkitekter lagde vægt på at evaluering er vigtig – ikke kun som 1- og 5- års-gennemgang af selve byggeriet, men også i forhold til, hvorvidt læringsrummet virker efter hensigten. Derudover påpegede hun, at bygninger skal skabe merværdi både for de daglige brugere og i et større perspektiv.
Udeskole og teknologirum i fremtidens skole
Efter frokost stillede vi skarpt på nogle af de elementer, som kommer til at gøre sig gældende i fremtidens skole. Peter Bentsen, seniorforsker på Steno Diabetes Center Copenhagen og adjungeret professor i udeskole og udepædagogik ved Københavns Universitet, lagde ud med nogle af resultaterne fra TEACH OUT-projektet, hvor der er opsamlet gode erfaringer med udeskole – udeskole forstået på den måde, at man arbejder med skolens fag udendørs – både i forhold til elevernes sundhed og motivation for læring.
Et andet vigtigt emne i fremtidens skole er teknologi og teknologiforståelse, ikke mindst i lyset af at et nyt teknologifag er undervejs i folkeskolen. Her fik vi Elisa Caeli, ph.d.-studerende ved Institut for Uddannelse og Pædagogisk på Aarhus Universitets, udlægning af, at det er vigtigt ikke at lade sige overbegejstre af alt den nye teknologi, da man ellers kan komme til at lave dyre fejlinvesteringer.
Herefter fortalte Timm Troest Hald, skoleleder på Mørkhøj skole, om skolens gode erfaringer med at indrettet et innovationscenter, hvor eleverne kan stifte bekendtskab med forskellige former for teknologi. Han kunne blandt andet fortælle, at det har givet øget motivation blandt eleverne. Du kan se mere om innovationscentret på Mørkhøj skole i dette indslag fra TV2 Lorry.
Bud på fremtidens skole og årets skolebyggeri
Sidst på dagen hørte vi Lars Wang Maarbjerg fra Københavns kommune og Lone Wiggers, arkitekt og partner, C.F. Møller, fortælle om Ny Islands Brygge skole. Skolen bliver en udskolingsskole med fokus på mad og bevægelse og er planlagt til at stå færdig i 2020.
Sidste mand på scenen var britiske Bertie van Wyk, insight programme manager hos Herman Miller Insight Group, som med høj energi gav sit bud på fremtidens fleksible og aktive læringsrum på videregående uddannelser med referencer til blandt andet universiteter i USA.
Og så til Kåringen af årets skolebyggeri, hvor 5 projekter var nomineret af en faglig jury og sat til åben afstemning, hvor juryens stemmer i år talte 15 %. Der var nervepirrende tæt løb mellem projekterne til det sidste, og Læringsmiljøet på det Kgl. Bibliotek på Aarhus Universitet endte med at løbe med sejren i år.
Afslutning på ugen: børnehaver og videregående uddannelser
Den sidste dag kunne man vælge mellem to spor – enten fremtidens børneinstitution eller videregående uddannelser. Her var der både oplæg og diskussioner om rammerne for fremtidens gode børne- og studieliv, og der var også studiebesøg i nye børnehaver og universitetsbygninger.
Vi glæder os allerede til næste års konference, som bliver afholdt i København den 30. september – 3. oktober 2019.
Billeder fra dagene – se flere billeder på vores facebookside.
Vi bruger cookies til at forbedre hjemmesiden og din brugeroplevelse. Læs mere om vores brug af cookies og vores privatlivspolitik.