Det generelle effektiviseringskrav, som vandselskaber får hvert år, kan med fordel fastsættes, så det i højere grad afspejler udviklingen i produktiviteten i en konkurrencesituation. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen anbefaler at reglerne ændres på baggrund af ny analyse.
Hvert år fastsætter Forsyningssekretariatet økonomiske rammer med effektiviseringskrav for danske vandselskaber. Det generelle effektivitetskrav er fastsat ved lov. Formålet med at stille et såkaldt generelt krav til selskaberne er at få selskabernes omkostninger til at udvikle sig på lignende måde, som hvis der var effektiv konkurrence i vandsektoren.
I analysen ”Generelt effektiviseringskrav i regulering af monopoler i vandsektoren” anbefales følgende:
Hvis den anbefalede metode havde været anvendt til at stille det generelle effektiviseringskrav for 2020, ville kravet have været lavere, end det er. Der er i 2020 stillet et generelt krav på 2,9 procent, mens den anbefalede metode ville have stillet et krav på 1,7 procent. Omvendt ville den anbefalede metode samlet set have ledt til et højere generelt effektiviseringskrav, hvis metoden var benyttet siden den økonomiske regulering fik virkning fra 2011. Det skyldes primært, at der ikke blev stillet krav til selskabernes kapitalomkostninger før 2017.
I 2018 blev der indgået en politisk stemmeaftale om ”Justeret økonomisk regulering af vandsektoren”. Analysen er udarbejdet som en del af opfølgningen på den aftale, ligesom samme forligskreds også i forbindelse med den netop indgåede politiske aftale om klimatilpasning har efterspurgt den.
Læs hele artiklen her.
Vi bruger cookies til at forbedre hjemmesiden og din brugeroplevelse. Læs mere om vores brug af cookies og vores privatlivspolitik.