SKI og Sorø Kommune udbød en kontrakt om en rammeaftale om Software as a service Cloud løsninger. Assemble blev ikke tildelt kontrakten og mener at Sorø Kommune har handlet imod princippet om ligebehandling og gennemsigtighed.
Ved udbudsbekendtgørelse af 9/1-19 udbød Staten og Kommunernes Indkøbsservice en rammeaftale om Software as a service Cloud løsninger. Rammeaftalen er opdelt i del I Stat og statsfinansieret selvejende institutioner, regioner, uddannelsesinstitutioner, forsyningsvirksomheder mv. og del II Kommuner.
Bl.a. Assemble og KMD er herefter optaget som leverandører på Delaftale 02, Kommuner, som denne sag vedrører.
Den 29. maj 2020 offentliggjorde Sorø Kommune en bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed, hvoraf det fremgik, at Sorø Kommune havde foretaget en direkte tildeling om dagpasningstilbud i henhold til Rammeaftalen og havde tildelt leveringsaftalen til KMD.
Den 8/6-20 indgav Assemble klage til Klagenævnet for Udbud over Sorø Kommune. Assemble fremsatte ved klagens indgivelse anmodning om, at klagenævnet i medfør af lov om Klagenævnet for Udbud § 12, stk. 2, skulle beslutte, at klagen skulle have opsættende virkning. Den 26/6-20 besluttede klagenævnet ikke at tillægge klagen opsættende virkning, da betingelsen om uopsættelighed ikke var opfyldt. Klagen har været behandlet skriftligt.
Herefter bestemmes:
Ad påstand 1:
Sorø Kommune har handlet i strid med udbudslovens § 2, stk. 2, ved at tildele leveringsaftale af pladshenvisningssystem til dagtilbud i Sorø Kommune til KMD A/S via SKI rammeaftale 02.19 SaaS-Cloud og ved ikke at evaluere Assemble A/S’ tilbud uagtet, at dette levede op til behovsopgørelsen.
Sorø Kommunes beslutning af 26. maj 2020 om at tildele leveringsaftale om pladshenvisningssystem til dagtilbud i Sorø Kommune til KMD A/S annulleres.
Vi bruger cookies til at forbedre hjemmesiden og din brugeroplevelse. Læs mere om vores brug af cookies og vores privatlivspolitik.