Ved udbudsbekendtgørelse af 18/1 2019 og supplerende udbudsbekendtgørelse af 12/2 2019 udbød Ringkøbing-Skjern Kommune som offentligt udbud efter udbudsloven en rammeaftale om levering af vask og lejeløsning af beklædning til ”Sundhed & Omsorg” i kommunen. Rammeaftalen skulle indgås med en enkelt aktør og havde en varighed på 6 år. Tildelingskriteriet var ”Pris”.
Ved udløbet af fristen for afgivelse af tilbud den 22/2 2019 havde De Forenede Dampvaskerier A/S og Berendsen Textil Service A/S afgivet tilbud. Den 28/3 2019 besluttede Ringkøbing-Skjern Kommune at indgå kontrakt med Berendsen, og kontrakten blev indgået den 3/6 2019.
Den 8/4 2019 indgav DFD klage til Klagenævnet for Udbud over Ringkøbing-Skjern Kommune. Den 8/5 2019 besluttede klagenævnet ikke at tillægge klagen opsættende virkning, da betingelsen om ”fumus boni juris” ikke var opfyldt. Klagen har været behandlet skriftligt.
Ved udbudsbekendtgørelse af 18/1 2019 og supplerende udbudsbekendtgørelse af 12/2 2019 udbød Ringkøbing-Skjern Kommune som offentligt udbud efter udbudsloven en rammeaftale om levering af vask og lejeløsning af beklædning til ”Sundhed & Omsorg” i kommunen. Rammeaftalen skulle indgås med en enkelt aktør og havde en varighed på 6 år. Tildelingskriteriet var ”Pris”.
Ved udløbet af fristen for afgivelse af tilbud den 22/2 2019 havde De Forenede Dampvaskerier A/S og Berendsen Textil Service A/S afgivet tilbud. Den 28/3 2019 besluttede Ringkøbing-Skjern Kommune at indgå kontrakt med Berendsen, og kontrakten blev indgået den 3/6 2019.
Den 8/4 2019 indgav DFD klage til Klagenævnet for Udbud over Ringkøbing-Skjern Kommune. Den 8/5 2019 besluttede klagenævnet ikke at tillægge klagen opsættende virkning, da betingelsen om ”fumus boni juris” ikke var opfyldt. Klagen har været behandlet skriftligt.
Herefter bestemmes:
Ad påstand 1a Ringkøbing-Skjern Kommune har handlet i strid med principperne om ligebehandling og gennemsigtighed i udbudslovens § 2, stk. 1, ved at afvise DFD’s tilbud som ukonditionsmæssigt. 46.
Ad påstand 3 Ringkøbing-Skjern Kommune har handlet i strid med principperne om ligebehandling og gennemsigtighed i udbudslovens § 2, stk. 1, og med udbudslovens §§ 161 og 162, stk. 1, ved at tildele rammeaftalen til Berendsen, selv om Berendsen ikke har afgivet det økonomisk mest fordelagtige tilbud på grundlag af det fastsatte tildelingskriterium i udbudsbetingelsernes punkt 1.12.
Ringkøbing-Skjern Kommunes beslutning af 28/3 2019 om at indgå kontrakt med Berendsen Textil Service A/S annulleres.
Klagenævnet tager ikke påstand 2 og 4 til følge. Klagenævnet tager ikke stilling til påstand 5
Vi bruger cookies til at forbedre hjemmesiden og din brugeroplevelse. Læs mere om vores brug af cookies og vores privatlivspolitik.