Klagenævnet har den 2/4 2020 modtaget en klage fra Alsvognen I/S. Alsvognen har som påstand 4 anmodet om, at klagenævnet tillægger klagen opsættende virkning. FynBus, Sydtrafik og Midttrafik (herefter trafikselskaberne) har protesteret mod, at der tillægges klagen opsættende virkning.
Klagenævnet har besluttet ikke at træffe afgørelse om opsættende virkning, men i stedet straks afgøre sagen. Parterne har herefter haft lejlighed til at fremkomme med afsluttende processkrifter og har i den forbindelse besvaret afklarende spørgsmål fra klagenævnet.
Klagenævnet har den 2/4 2020 modtaget en klage fra Alsvognen I/S. Alsvognen har som påstand 4 anmodet om, at klagenævnet tillægger klagen opsættende virkning. FynBus, Sydtrafik og Midttrafik (herefter trafikselskaberne) har protesteret mod, at der tillægges klagen opsættende virkning.
Klagenævnet har besluttet ikke at træffe afgørelse om opsættende virkning, men i stedet straks afgøre sagen. Parterne har herefter haft lejlighed til at fremkomme med afsluttende processkrifter og har i den forbindelse besvaret afklarende spørgsmål fra klagenævnet.
FynBus, Sydtrafik og Midttrafik har handlet i strid med ligebehandlingsprincippet og gennemsigtighedsprincippet i forsyningsvirksomhedsdirektivets artikel 36, stk. 1, samt artikel 89, stk. 4 sammenholdt med stk. 5, ved at frafalde mindstekravet om pladskrav til vogntyperne 5 og 6 i rammeaftale ”FV6 – FlexVariabel” om udførelse af kørselsydelser uden at gennemføre en ny udbudsprocedure, idet mindstekravet udgør et grundlæggende element.
Klagenævnet erklærer rammeaftale ”FV6-FlexVariabel” for uden virkning fra og med den 1. august 2020 for så vidt angår kørsel med vogntype 5 og 6. FynBus, Sydtrafik og Midttrafik skal in solidum til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen betale en økonomisk sanktion på 3 mio. kr. Beløbet skal betales inden 8 uger fra afsigelsen af denne kendelse
Vi bruger cookies til at forbedre hjemmesiden og din brugeroplevelse. Læs mere om vores brug af cookies og vores privatlivspolitik.