Den 21. februar 2019 udbød Region Nordjylland, som offentligt udbud en 4-årig rammeaftale vedrørende levering af dialysemaskiner til intensiv (CRRT-behandling) samt tilhørende forbrugsvarer.
Ved tilbudsfristens udløb havde regionen modtaget tilbud fra tre tilbudsgivere, B. Braun Medical A/S (herefter B. Braun), Fresenius Medical Care Danmark A/S (herefter Fresenius) og Baxter A/S (herefter Baxter).
Den 24.juni 2019 besluttede regionen at tildele kontrakten til Fresenius.
Den 27. juli 2019 søgte B. Braun aktindsigt i nærmere specificeret materiale fra andre tilbudsgivere og anmodede samtidig om forlængelse af standstillperioden. Region Nordjylland imødekom anmodningen om forlængelse af standstill-perioden, som herefter udløb den 9. juli 2019. Den 8. juli modtog B. Braun de resterende dokumenter fra regionen i anledning af anmodningen om aktindsigt, og den 9. juli 2019 forlængede regionen standstill-perioden yderligere efter henvendelse fra B. Braun til udløb den 11. juli 2019.
Den 11. juli 2019 indgav B. Braun klage til Klagenævnet for Udbud over Region Nordjylland.
B. Braun fremsatte ved klagens indgivelse anmodning om, at klagenævnet i medfør af lov om Klagenævnet for Udbud § 12, stk. 2, skulle beslutte, at klagen skulle have opsættende virkning.
Den 12. juli 2019 besluttede klagenævnet ikke at tillægge klagen opsættende virkning, idet betingelsen om uopsættelighed ikke var opfyldt.
Efter det i sagen oplyste, forelå der ikke forud for tildelingsbeslutningen sådanne omstændigheder, som gav regionen særlig anledning til at foretage en kontrol af oplysningerne i Fresenius’ og Baxters tilbud. Regionen har efter B. Brauns indgivelse af klage til klagenævnet henvendt sig til henholdsvis Fresenius og Baxter for at få verificeret, at de to tilbudsgivere opfylder mindstekravene – for Fresenius mindstekrav 4.5 og for Baxter mindstekrav 4.6 og 22. 6.3.
Begge tilbudsgivere har bekræftet, at de lever op til de stillede mindstekrav. Der er herefter og efter det øvrige fremkomne ikke grundlag for at antage, at Fresenius’ og Baxters tilbud ikke opfyldte de stillede mindstekrav.
Ad påstand 1 & 2
Påstand 1 og 2 tages derfor ikke til følge. Klagenævnet finder endvidere ikke, at udbudsmaterialets mindstekrav som uddybet ved de afgivne svar har været formuleret på en måde, som strider med ligebehandlings- og gennemsigtighedsprincippet i udbudslovens § 2.
Påstand 4 og 5 tages derfor heller ikke til følge.
Ad påstand 3
Idet påstand 1 og 2 ikke tages til følge, er der ikke grundlag for at annullere Region Nordjyllands beslutning om at tildele kontrakt til Fresenius.
Ad påstand 6
Idet påstand 1-5 ikke tages til følge, er der ikke grundlag for at annullere udbuddet. Påstand 6 tages derfor ikke til følge.
Ad påstand 7
Idet påstand 6 ikke tages til følge, er der ikke grundlag for at afgive en ikkebindende udtalelse, jf. lov om Klagenævnet for Udbud § 14 a. Påstanden tages derfor ikke til følge.
Herefter bestemmes: Klagen tages ikke til følge.
Klagegebyret tilbagebetales ikke.
Vi bruger cookies til at forbedre hjemmesiden og din brugeroplevelse. Læs mere om vores brug af cookies og vores privatlivspolitik.