Her på terminologi-siden får du hurtigt svar på, hvad nogle af de emner, som Nohrcons kurser og konferencer omhandler, egentlig går ud på. Heriblandt AB 18, ABR 18, udbudsloven, og forsyningsvirksomhedsdirektivet.
Bæredygtigt byggeri er en tilgang til byggeri, der tager hensyn til miljømæssige, sociale og økonomiske faktorer i hele byggeriets livscyklus, fra planlægning og projektering til drift og nedrivning. Formålet med bæredygtigt byggeri er at minimere miljøpåvirkningen fra byggeriet og samtidig sikre, at byggeriet er økonomisk bæredygtigt og socialt ansvarligt.
Bæredygtigt byggeri kan omfatte en lang række faktorer, herunder brug af bæredygtige materialer, energieffektivitet, vandbesparelser, genanvendelse af materialer og affaldshåndtering. Det kan også omfatte hensyn til arbejdsmiljøet, fx ved at sikre gode arbejdsforhold for de mennesker, der arbejder på byggepladsen.
Bæredygtigt byggeri indebærer også, at man tager hensyn til bygningens brug og funktion i dens levetid. Det kan fx omfatte hensyn til indretning og design, som kan optimere bygningens funktion og fleksibilitet over tid, og samtidig skabe et godt indeklima og et sundt og inspirerende arbejds- eller boligmiljø.
Bæredygtigt byggeri kan være en udfordring, da det kræver en omfattende planlægning og projektering samt tæt samarbejde mellem alle involverede parter. Men ved at tage hensyn til bæredygtighed i byggeriet, kan man skabe bygninger og anlægsarbejder, der har en lang levetid, og som samtidig er miljøvenlige, økonomisk bæredygtige og socialt ansvarlige.
OBS: Vil du vide mere om bæredygtigt byggeri? Så kig nærmere på Nohrcons kursus om Bæredygtigt byggeri og anlæg i praksis, som også kan tages som en del af vores Certificering i bæredygtigt byggeri.
Grønne offentlige indkøb er en tilgang til indkøb i den offentlige sektor, hvor man tager hensyn til miljømæssige og sociale faktorer, når man køber varer, tjenester eller bygge- og anlægsarbejder. Formålet med grønne offentlige indkøb er at fremme bæredygtighed og miljøbeskyttelse samt at sikre, at offentlige midler anvendes på en ansvarlig og effektiv måde.
Grønne offentlige indkøb kan omfatte en lang række faktorer, herunder energieffektivitet, brug af genanvendelige materialer, mindskelse af affald og luftforurening, hensyn til arbejdsmiljø og social ansvarlighed. Det kan også omfatte tjenesteydelser og rådgivning, hvor man prioriterer leverandører, der har en stærk miljø- og klimapolitik og som har forpligtet sig til at mindske deres miljøpåvirkning.
Grønne offentlige indkøb kan også være med til at fremme innovation og udvikling af mere bæredygtige produkter og tjenester. Ved at stille krav til bæredygtighed i indkøb kan den offentlige sektor skabe et marked for grønne produkter og tjenester, der vil kunne give virksomhederne incitament til at udvikle mere bæredygtige produkter.
Grønne offentlige indkøb er en vigtig tilgang til at fremme bæredygtighed og miljøbeskyttelse i samfundet, og samtidig sikre at offentlige midler anvendes på en ansvarlig og effektiv måde.
OBS: Vil du vide mere om bæredygtighed ifm. offentlige udbud? Så kig nærmere på Nohrcons kursus om Grønne offentlige indkøb.
Kontorbyggeri omfatter opførelse og indretning af kontorbygninger. Kontorbygninger kan omfatte en bred vifte af faciliteter, afhængigt af deres formål og størrelse, herunder arbejdsområder, konference- og mødelokaler, kantiner, parkeringsfaciliteter og meget mere.
Kontorbyggeri er typisk et kommercielt byggeri, hvor bygningerne opføres og udlejes eller sælges til virksomheder og organisationer, der har brug for kontorplads. Kontorbyggeri er en vigtig del af det kommercielle ejendomsmarked og kan have stor betydning for byer og områder i form af erhvervsudvikling og økonomisk vækst.
Kontorbyggeri kan være af forskellig størrelse og omfang, fra mindre kontorbygninger til store kontorkomplekser, der spænder over flere etager og indeholder mange tusind kvadratmeter. Bygningerne kan have forskellige formål og kan være specielt designet til bestemte virksomheder eller brancher, eller være universelt udformet til at huse mange forskellige typer af virksomheder.
Kontorbyggeri kan være en kompleks proces, der involverer en bred vifte af specialister, herunder arkitekter, ingeniører, bygningskonstruktører og entreprenører. Derudover kan det også involvere en række tilladelser og godkendelser fra myndighederne, herunder byggetilladelser og miljøgodkendelser.
OBS: Vil du vide mere om kontorbyggeri? Så kig nærmere på Nohrcons arrangementer om kontorbyggeri. Vi afholder en årlig Temauge om indretning af fremtidens kontor, som består af en Konference om indretning af fremtidens kontor og en Studietur til nye og renoverede kontorbygninger i København og omegn.
Skolebyggeri omfatter opførelse og indretning af skolebygninger, der skal fungere som læringsmiljø for elever og undervisere. Skolebyggeri er en vigtig del af den offentlige sektor, da det har stor betydning for uddannelsessystemet og for børn og unges læring og udvikling.
Skolebyggeri kan omfatte en bred vifte af faciliteter, afhængigt af skolens størrelse og formål. Dette kan f.eks. være klasseværelser, laboratorier, gymnastiksale, biblioteker, computerrum, kantinefaciliteter m.m. Skolebyggeri kan også involvere udendørs faciliteter som legepladser og sportsanlæg.
Skolebyggeri indebærer ofte at man samarbejder tæt med skoleledelsen, lærere og elever for at sikre, at bygningerne og faciliteterne er tilpasset deres behov og krav. Det kræver også samarbejde med myndighederne for at sikre, at byggeriet overholder alle krav og standarder for sikkerhed og miljømæssig bæredygtighed.
Skolebyggeri er en vigtig del af den offentlige sektor og har stor betydning for uddannelsessystemet og for børn og unges læring og udvikling. Gode skolebygninger og faciliteter kan skabe en positiv indvirkning på elevernes trivsel og læring og bidrage til at skabe et sundt og inspirerende læringsmiljø.
OBS: Vil du vide mere om skolebyggeri? Så kig nærmere på Nohrcons arrangementer om skolebyggeri. Vi afholder en årlig Temauge om fremtidens skolebyggeri, som bl.a. består af en Konference om fremtidens skolebyggeri og en Studietur til nye og ombyggede skoler.
Sundhedsbyggeri omfatter opførelse og indretning af bygninger til sundhedsformål, såsom hospitaler, sygehuse, sundhedshuse, klinikker, laboratorier, plejehjem og hospicer. Sundhedsbyggeri er en vigtig del af den offentlige sektor, da det har stor betydning for sundhedsvæsenet og for borgernes sundhed og trivsel.
Sundhedsbyggeri kan omfatte en bred vifte af faciliteter, afhængigt af formålet og størrelsen af bygningerne. Det kan f.eks. være akutmodtagelse, operationsstuer, intensivafdelinger, sengeafdelinger m.m. Sundhedsbyggeri kan også involvere udendørs faciliteter som parkeringspladser, transportfaciliteter og helikopterlandingspladser.
Sundhedsbyggeri kræver særlige hensyn til sikkerhed og miljømæssig bæredygtighed, da bygningerne er i kontakt med syge patienter og farlige stoffer og kan have betydelig miljøpåvirkning. Det kræver også tæt samarbejde med myndighederne og sundhedssektoren for at sikre, at byggeriet overholder alle krav og standarder.
Sundhedsbyggeri kan være en kompleks proces, der kræver en række specialister, herunder arkitekter, ingeniører, bygningskonstruktører og entreprenører. Det kræver også samarbejde med sundhedssektoren for at sikre, at bygningerne og faciliteterne er tilpasset deres behov og krav.
Gode sundhedsbygninger og faciliteter kan bidrage til at skabe en positiv indvirkning på patienternes behandling og trivsel og samtidig bidrage til at forbedre sundhedsvæsenets effektivitet og bæredygtighed.
OBS: Vil du vide mere om sundhedsbyggeri? Så kig nærmere på Nohrcons arrangementer om sundhedsbyggeri.
BR23 er en forkortelse for Bygningsreglement 2023. Bygningsreglementet er en teknisk forskrift, der fastsætter de minimumskrav, der skal overholdes, så bygninger er sikre, sundhedsmæssigt forsvarlige, og har en tilfredsstillende kvalitet og funktionalitet. Bygningsreglementet gælder for alle typer af byggeri og for både private og offentlige bygherrer.
Bygningsreglementet fastlægger kravene til bl.a. konstruktion, materialer, energiforbrug, ventilation og brandbeskyttelse i bygninger. Det sikrer, at bygninger er konstrueret og indrettet på en måde, der tager højde for sikkerhed, sundhed og trivsel for brugerne og beskytter miljøet mod skadelige påvirkninger.
Bygningsreglementet udarbejdes af Erhvervsministeriet og bygger på internationale standarder og anerkendte faglige retningslinjer. Det bliver regelmæssigt opdateret for at afspejle de nyeste standarder og den teknologiske udvikling på området.
BR23 er den seneste version af bygningsreglementet og trådte i kraft i 2023. BR23 indeholder en række ændringer og opdateringer for at sikre, at bygningsreglementet fortsat afspejler den nyeste viden og teknologi inden for byggeri og konstruktion og bidrager til mere bæredygtige bygninger og samfund.
OBS: Vil du vide mere om BR 23? Så kig nærmere på Nohrcons kursus om BR 23 og de nye CO₂-grænseværdier, som også kan tages som en del af vores Certificering i bæredygtigt byggeri.
ESPD er en forkortelse for European Single Procurement Document. ESPD er et standardiseret elektronisk skema, som anvendes i EU’s offentlige udbudsproces til at forenkle ansøgningsprocessen for leverandører, der ønsker at byde på offentlige kontrakter.
ESPD-skrivelsen er et selvudtømmende dokument, der indeholder oplysninger om en virksomheds egnethed til at deltage i en udbudsprocedure. Det indeholder oplysninger om virksomhedens økonomiske og finansielle status, tekniske og faglige formåen, kvalitetskontrol og miljømæssige og sociale ansvar. ESPD erstatter de tidligere krav om, at ansøgerne skulle afgive en række dokumenter og beviser for deres egnethed, og dermed lettes ansøgningsprocessen.
ESPD-skrivelsen er obligatorisk i alle EU-lande og skal udfyldes af alle leverandører, der ønsker at byde på offentlige kontrakter. ESPD kan indgives som en del af en ansøgning om prækvalifikation eller som en del af et tilbud. Det kan også indgives elektronisk, hvilket yderligere forenkler processen for leverandørerne.
ESPD er en del af en bredere indsats fra EU-kommissionen for at modernisere og harmonisere offentlige udbudsprocedurer i hele EU. Formålet er at fremme fair konkurrence, effektivitet og innovation i offentlige indkøb og at sikre, at de offentlige midler anvendes på en ansvarlig og effektiv måde.
OBS: Vil du vide mere om ESPD? Så kig nærmere på Nohrcons kursus om ESPD – Sådan bruger du ESPD i udbud.
Vi bruger cookies til at forbedre hjemmesiden og din brugeroplevelse. Læs mere om vores brug af cookies og vores privatlivspolitik.