Her i vores Videnbank kan du finde de nyheder, relevante artikler, offentliggørelser, kendelser og vejledninger, som vi også bringer hver uge i vores nyhedsbrev, fra advokatvirksomheder og offentlige instanser m.fl. – primært inden for Byggeri, Anlæg, og Offentligt indkøb/udbud.
Tilmeld dig hurtigt og let her.
Landsretten har den 2. februar 2024 fundet to selskaber og tre tilknyttede personer skyldige i overtrædelse af konkurrencelovens § 23, stk. 3, ved i 2014 at have indgået to kartelaftaler om koordinering af bud i forbindelse med to udbud fra Vejdirektoratet om kørebaneafmærkning, men har ladet straffen bortfalde.
Læs mereAnmodningerne om præjudiciel afgørelse vedrører fortolkningen af artikel 72, stk. 1, litra e), og artikel 72, stk. 4, litra a) og b), i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/24/EU af 26. februar 2014 om offentlige udbud og om ophævelse af direktiv 2004/18/EF (EUT 2014, L 94, s. 65), som ændret ved Kommissionens delegerede forordning (EU) 2017/2365 af 18. december 2017 (EUT 2017, L 337, s. 19) (herefter »direktiv 2014/24«).
Læs mereMed stævningen har Kommissionen nedlagt påstand om, at det fastslås, at Republikken Polen har tilsidesat sine forpligtelser i henhold til artikel 1, stk. 1 og 3, og artikel 15, stk. 2 og 3, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/24EU af 26. februar 2014 om offentlige udbud og om ophævelse af direktiv 2004/18/EF (EUT 2014, L 94, s. 65), sammenholdt med artikel 346, stk. 1, litra a), TEUF, idet denne medlemsstat i polsk lovgivning har indført undtagelser med hensyn til udbud vedrørende fremstillingen af visse dokumenter, formularer og stempler, som ikke er fastsat i direktiv 2014/24.
Læs mereDommen vedrører: Appel – Domstolens procesreglement – artikel 169 – appel rettet mod Rettens afgørelses konklusion – offentlige tjenesteydelseskontrakter – udbudsprocedure – forordning (EU, Euratom) 2018/1046 – artikel 170, stk. 3 – punkt 23 i bilag I – afvist tilbudsgiver, som gør Europa-Kommissionen bekendt med indicier for, at det valgte tilbud er unormalt lavt – omfanget af den ordregivende myndigheds begrundelsespligt.
Læs mere(Reference for a preliminary ruling – Article 99 of the Rules of Procedure of the Court of Justice – Public procurement of service, supply and works contracts – Directive 2014/24/EU – Conduct of the procedure – Choice of participants and award of contracts – Article 63 – Economic operator relying on the capacities of another entity in order to meet the requirements of the contracting authority – Obligation of that economic operator to submit the qualification documents of a subcontractor after the tender has been awarded – Incompatibility)
Læs mereDisse anmodninger om præjudiciel afgørelse er blevet fremsat i forbindelse med tvister mellem på den ene side Sambre & Biesme SCRL, société de logement de service public (SLSP) (det almennyttige boligselskab Sambre & Biesme, herefter »SLSP Sambre & Biesme«) (sag C-383/21) og commune de Farciennes (Farciennes komune, Belgien, herefter »Farciennes Kommune«) (sag C-384/21) og på den anden side Société wallone du logement (SWL) (herefter »SWL«) vedrørende denne sidstnævntes annullation af de afgørelser, der blev truffet af bestyrelsen for SLSP Sambre & Biesme, hvorved denne bestyrelse for det første godkendte en rammeaftale om fælles kontrakter, der var blevet indgået med Farciennes kommune, og for det andet besluttede ikke at afholde en udbudsprocedure vedrørende den offentlige tjenesteydelseskontrakt om udarbejdelse af asbestfortegnelse på baggrund af in house-forholdet mellem SLSP Sambre & Biesme og Intercommunale pour la gestion et la réalisation d’études techniques et économiques (interkommunalt selskab for ledelse og udførelse af tekniske og økonomiske undersøgelser (Igretec).
Læs mereDenne præjudicielle anmodning er blevet indgivet i forbindelse med en tvist mellem AAS BTA Baltic Insurance Company (herefter »Baltic«) på den ene side og Tieslietu ministrija (justitsministerium, Letland) og Iepirkumu uzraudzības birojs (tilsynsmyndighed for offentlige kontrakter, Letland) på den anden side vedrørende en beslutning om at afslutte en procedure om tildeling af en offentlig tjenesteydelseskontrakt om sygeforsikring.
Læs mereI forbindelse med et renoveringsprojekt vedrørende Elkærparken i Tune i 2013 og 2014, anvendte entreprenørvirksomheden Enemærke & Petersen A/S MgO-plader. I løbet af efteråret 2014 blev der konstateret fugtproblemer med pladerne og de var derfor uegnede som vindspærre under danske klimaforhold. Derfor omhandler sagen hvorvidt Enemærke & Petersen kan kræve erstatning af Selskabet af 30. august 2002 A/S (herefter NPI) som var importør af pladerne.
Læs mereAnmodningen om præjudiciel afgørelse vedrører blandt andet muligheden for at tildele en ny offentlig kontrakt, når den maksimale mængde og/eller maksimale værdi af pågældende bygge- og anlægsarbejder, varer eller tjenesteydelser, der er fastsat i rammeaftalen, allerede er nået.
Læs mereVi bruger cookies til at forbedre hjemmesiden og din brugeroplevelse. Læs mere om vores brug af cookies og vores privatlivspolitik.